Er Rachidia & Merzouga

08.03.18 - 13.03.18

De vorige keer stonden we net voorbij Er Rachidia op camping Tissirt. Deze camping ligt tussen de bergen waar een rivier stroomt. Van de rivier was niet veel te zien, maar omdat de grond hier nat is groeit er een hoop groen zoals gras, maar vooral palmbomen. Een mooie omgeving dus, vandaar dat we hier een paar dagen zijn gebleven. We zijn het dorpje ingelopen met een paar huisjes en winkeltjes. We hadden een stekker nodig, omdat de stekker die we hadden uit Zuidelijk Afrika hier niet paste, dus we hadden geen stroom. De winkel zou om 16u open gaan, maar de eigenaar kwam net na vijven aanrijden. Toen hij zijn winkeltje opengooide zag je 5m2 met allemaal rommeltjes en wonderbaarlijk ook precies de stekker die we nodig hadden. We hadden ook brood nodig, dus dat hebben we bij de overbuurman gekocht, die had een loketje van nog geen meter breed. De mensen zijn hier ontzettend vriendelijk en vragen natuurlijk ook elke keer waar we vandaan komen. Als we dan zeggen dat we uit Nederland komen, dan wordt er of AMSTERDAM geroepen of alle bekende Nederlandse voetballers worden opgenoemd van Van Basten tot en met Koeman etc.

Omdat er in het dorpje alleen Marokkaans brood te koop was (dat zijn platte ronde broden net pannenkoeken), die we eten bij gebrek aan beter en omdat we tijd genoeg hadden hebben we ons eerste eigen brood gebakken. Daar hebben we immers het oventje voor gekocht. Maar tot op dat moment hadden we van alles in het oventje gebakken, maar geen brood. We hadden zelfs al pizza gebakken, dus tijd voor een vers gebakken broodje. Hoite heeft zijn uiterste best gedaan en het brood was heerlijk.

We hadden nog wel langer op camping Tissirt willen, maar er was een zandstorm voorspeld in de woestijn. Omdat wij met een auto en tentje zitten wilden we niet tijdens de zandstorm in de zandduinen zitten. Tijdens zo'n zandstorm kun je namelijk geen hand voor ogen zien en word je gezandstraald, met andere woorden, dan moet je dus echt binnen blijven. Daarnaast is het in de woestijn natuurlijk ook erg warm, en om dan een hele dag voorin de auto vast te zitten met 30 graden, daar zagen we de lol niet van in. Dus op naar de duinen en hopen dat we de zandstorm voor konden blijven.

Van Er Rachidia reden we naar Merzouga. Merzouga is een erg toeristisch dorp aan de zandduinen. In Merzouga komen veel toeristen, die de zandduinen in gaan per kameel, 4x4, buggy, snowboard noem het maar op. Onderweg naar Merzouga kwamen we natuurlijk weer door leuke Marokkaanse dorpjes en wat opvalt is dat er veel theehuizen zijn. Wat nog opvallender is, dat in die theehuizen alleen maar mannen zitten. Je ziet geen enkele vrouw. Ook in de restaurants zie je alleen maar mannen. Nu zeggen ze van Nederland dat er veel gefietst wordt, maar ook in Marokko zie je overal mensen en vooral jongeren op de fiets. Nu ontbreken er wel fietspaden, dus de fietsers rijden overal.

In Merzouga aangekomen merkten we al meteen dat hier veel toeristen komen, zodra ze namelijk een buitenlandse auto zien komt het hele dorp op je afgerend, omdat ze iets willen verkopen. Excursies, doeken, souvenirs, eten noem maar op. Ze springen zelfs voor je auto. In Merzouga zitten ontzettend veel campings, dus dat is nog een hele uitdaging om daar een goede uit te kiezen. Dus afgaande op een aantal reviews en aanbevelingen nemen we een kijkje op een aantal campings. Ook hier staan de campings vol met campers en dan met name Franse campers. Dat viel ons wel een beetje tegen, de vorige keer dat we in Marokko waren kampeerden we natuurlijk in de woestijn, daar zie je geen enkele camper en hier zijn ze in overvloed. We proberen dan ook op alle campings een mooi plekje te vinden niet te dicht tussen of naast de campers. Dat lukte ook hier weer de eerste nacht. We reden een verlaten stukje op en daar bleek een kleine camping te zijn. Precies aan de duinen, dus met een prachtig uitzicht. Bij het inchecken zagen we ook nog dat er een prachtig zwembad bij zat. Dus hier bleven we graag. We hebben genoten van het mooie plekje, maar hebben de volgende dag toch besloten om een andere camping te zoeken. Dit omdat op vrijwel alle campings het sanitair niet al te best is, maar op deze camping ook nog eens heel erg vies. Nog iets wat opvalt is, dat de schoonmaak vrijwel altijd door mannen wordt gedaan. Nu zijn ze hier alles behalve geëmancipeerd, maar daarin dan toch weer wel. Ook heb je hier op alle campings geen gescheiden mannen en vrouwen blokken, maar is alles gezamenlijk, een beetje vreemd aangezien hier de mannen en vrouwen zelf weinig samen doen.

In Merzouga werden we voor het eerst om 05:10 uur gewekt door de geluiden uit de moskee en als je een beetje pech had en je zat precies tussen twee moskeeën in, dan had je een hoop herrie op dat tijdstip van alle kanten. Elke dag werden we een minuut later gewekt. Het was tijd dat we de rust een beetje op gingen zoeken, eindelijk de woestijn in. Wat hadden we daar naar uitgekeken, de vorige keer hebben we hier zo van genoten. De volgende dag konden we dan eindelijk via de duinen de woestijn in voor een mooie rit. Daarover de volgende keer meer.