Foum Zguid – Marrakech – Ceuta – Thuis

Door ons avontuur in de woestijn waarbij helaas een wiellager afbrak en het gebrek aan een goede garage in de buurt hebben we helaas moeten beslissen om onze reis in te korten. We wilden van Foum Zguid richting Tata en dan de kust rijden om dan via de kust naar boven te rijden. Dat zat er niet meer in, dus we reden vanaf Foum Zguid meteen naar boven richting Marrakech. Een prachtige route door het Atlas gebergte, waar nog wat sneeuw lag. Zodra we de Atlas over waren daalden de temperaturen drastisch en begon het te regenen. En bij aankomst in Marrakech kwam het met bakken uit de lucht. Vanwege de combi van veel regen en kou besloten we om een hotel te zoeken. Vanwege het slechte weer wat ook in Zuid Spanje aanhield hebben we de nachten erna ook in hotels geslapen.

Voor 17 maart hadden we inmiddels de ferry terug geboekt van Algeciras naar Ceuta. Omdat de grensovergang op de heenweg zoveel tijd in beslag had genomen wilden we er ruim op tijd zijn, omdat we dit keer de boot niet konden missen. De nacht ervoor sliepen we dan ook vlak voor de grensovergang in Smir. Een heel erg toeristisch dorp, luxe maar op dat moment volledig uitgestorven omdat de zomer nog niet was begonnen. De volgende dag stonden we ruim op tijd bij de grensovergang en het was niet zo'n grote chaos als Marokko in. We konden gewoon in de auto blijven zitten en hoefden niet eerst alle papieren te regelen. Toch duurde het nog steeds ruim anderhalf uur ondanks dat er niet heel veel auto's in de rij stonden, het ging lekker op zijn Afrikaans langzaam.

Spanje in was geen enkel probleem, dus we stonden ruim voor tijd bij de ingang van de ferry. Na een kwartier wachten kwam er een vrouw van FRS ferry's om ons te melden dat door het slechte weer de ferry's van die dag geannuleerd waren. Wel zei ze dat de andere ferry maatschappijen nog wel voeren. Dit kwam omdat die met grotere schepen varen, welke beter tegen een ruwe zee kunnen.

Op naar het havenkantoor dus om te kijken of we het geld van de FRS ferry terug konden krijgen en om te kijken of er nog plek was op 1 van de andere ferry's van die dag. Gelukkig hadden we mazzel en kregen we het geld meteen terug. Bij de buren van Balneario kon ik 2 tickets kopen voor 12€ minder en hij vertrok ook een half uur eerder. Dus uiteindelijk was dit nog beter.

Toen we in de rij stonden te wachten voordat we de ferry om mochten rijden zagen we nog een jonge Marokkaan onder een camper proberen te komen om illegaal de oversteek te maken, echter werd er volop getoeterd waardoor hij maakte dat ie weg kwam. De overtocht duurde een half uur en we zagen wel dat de zee ruw was, we mochten ook niet buiten op het dek staan, maar je merkte er weinig van. En toen waren we weer op het Spaanse vaste land. Ook hier regende het weer, dus er zat niks anders op dan zo snel mogelijk richting huis te rijden.

Ondanks dat we onze reis hebben moeten inkorten en ondanks het slechte weer op zowel de heen als terug weg, kijken we terug op een mooi avontuur en hadden we dit voor geen goud willen missen. Marokko schrappen we daarom ook zeker nog niet van ons lijstje. We hopen er snel weer heen te kunnen.