Nusa Lembongan & Nusa Cenignan

03.03.19 - 10.03.19
Van Uluwatu naar Nusa Lembongan

Ondanks dat het maar 20 km rijden is naar Sanur Beach waar we de boot naar Nusa pakken, duurt de taxi rit toch een uur. Dit i.v.m de enorme drukte op de weg. Bij aankomst bij de haven gaat Hoite op zoek bij alle ferry bedrijven welke ferry ons voor de beste prijs naar Nusa kan brengen. Daarna hebben we nog even de tijd om snel wat te eten en dan vertrekt de speedboot al. We varen door het turkoois blauwe water en het is maar een half uurtje varen.

Sedok Jineng

Onze bungalow bij Sedok Jineng Villas is erg mooi met een buiten badkamer. De buiten badkamer is super leuk. We kunnen lekker in het zonnetje (of soms de regen) douchen met uitzicht op de bananen bomen. Daarnaast brengt het soms ook wat vertier terwijl je staat te douchen of op de wc zit. Want buiten zitten ook alle insecten, die dus ook in de badkamer voorbij komen. Verder lijkt het hier ook een beetje op kamperen, vanwege de niet goed sluitende deuren en de buiten badkamer komen de muggen naar binnen. We liggen dan ook met de klamboe dicht op bed en dan lijkt het net alsof je in een tent ligt. Ik voel me dus helemaal thuis hier.

Bij de accommodatie huren we gelijk weer een scooter voor 3,75€ per dag. Deze heb je hier ook wel echt nodig, want rondom onze accommodatie is niks te doen. En we willen de eilanden Lembongan en Cenignan met de scooter verkennen. De scooter geeft je een boel vrijheid, zo ben je niet afhankelijk van bv taxi, die hier op deze eilanden niet eens rijdt.

Nusa eilanden: Lembongan & Ceningan & Penida

De Nusa eilanden zijn met zijn drieën. Nusa Penida is verreweg de grootste, maar ook de minst toeristische. Daarna komt qua oppervlakte Lembongan en dan Cenignan. De laatste 2 eilanden zijn verbonden met een gele brug. Als je naar Nusa Penida gaat moet je echt met de boot. We wilden eerst ook nog naar Penida, maar we hebben uiteindelijk besloten om alleen de twee kleinste eilanden te doen.

Op Lembongan en Cenignan is alles erg relaxed, geen verkeer, alleen rond rijdende scooters. Er is ook geen politie. Na een dag met helm rondgereden te hebben, hebben we net als verder iedereen op het eiland besloten om de helm niet meer te gebruiken. Je rijdt hier niet harder dan 30km per uur en dat is al hard. Daarnaast is er geen politie op het eiland, dus een bekeuring krijg je ook niet.

De meeste scooters hebben hier niet eens een kenteken plaat. Het is heerlijk om zonder helm te rijden, want het lijkt wel nog warmer en vochtiger te zijn geworden. Een klein windje door je haren is een welkome verkoeling. De mensen zijn hier zo ontzettend vriendelijk en willen je overal mee helpen. Als we dan ook een keer bij een 'garage' stoppen om onze banden op te pompen, is het gratis, want het is nieuwjaar.

Snorkeltripje

Op Hoite's verjaardag hebben we een snorkel tripje geboekt. We hopen Manta Rays (roggen) te gaan zien. Deze mantas lijken op stingrays alleen zijn ze veel groter, wel zo'n 3,5 meter breed. 's Ochtends vertrekken we om 8u, want de roggen schijnen vroege vogels uh vissen te zijn. Eerst varen we naar Manta Bay, maar van de boten die daar al liggen horen we dat er geen Manta roggen te zien zijn. Daarom stelt Captain Blank (onze kapitein) voor om een stuk door te varen naar Manta Point.

Manta Point

Daar hebben we wel geluk, we zien minimaal 5 mantas bij elkaar. Wat zijn die vissen immens groot. Ik vind het best spannend, maar Hoite is helemaal in zijn sas. Hij duikt regelmatig naar beneden om nog dichterbij te kunnen komen, want zelfs aan de oppervlakte zwemmen de roggen al heel dichtbij. Gelukkig hadden we de GoPro mee, dus Hoite heeft een paar mooie filmpjes kunnen maken.

Na een tijdje bij de Mantas te hebben gesnorkeld gaan we verder naar Crystal Bay bij Nusa Penida. Het water is enorm helder, dus het is wel duidelijk waarom dit Crystal Bay heet. Hier snorkelen we vlak voor de kust en we zien wat mooie vissen, maar helaas ook heel wat plastic.

Als laatste varen we naar Mangrove Point, vlakbij de mangrove van Nusa Lembongan. Zodra de boot stil ligt zien we vlakbij dolfijnen boven het water springen. We springen snel in het water en proberen dichterbij te komen. Helaas staat er een hele sterke stroming en kunnen we zwemmen wat we willen, maar we komen niet vooruit. We moeten dus de andere kant op zwemmen en zien de dolfijnen helaas niet meer terug. Het snorkelen hier is wel erg mooi. Helaas zit dan de snorkel trip erop en worden we weer afgezet bij Mushroom Beach waar we meteen wat gaan eten.

Nyepi (Hindu nieuwjaar) & Silent Day

Op 6 maart wordt het nieuwe Hindu jaar gevierd, dit gaat gepaard met een groot feest voor alle bewoners van het eiland. Ze zijn de hele week al bezig met het bouwen van enorme boze geesten (monsters). Deze dragen ze tijdens het nieuwjaar en lopen hiermee door het hele centrum. Uiteindelijk worden alle boze geesten verbrand, zodat het nieuwe jaar veilig kan beginnen.

De dag na het nieuwjaars feest is het Silent Day. Een dag waarop niemand de straat op mag en de stroom overal wordt uitgezet. Dit betekend dat er die dag, geen licht, stroom, water, wifi of airco is. Van tevoren hadden we bedacht lekker bij het zwembad te gaan liggen. Laat het nu net deze dag, de hele dag keihard regenen. Dat hebben we ondanks het regenseizoen nog niet meegemaakt tijdens deze vakantie. Dus het wordt een dagje Netflix, boek en website bijwerken. Alles op de opgeladen batterij tot de apparaten leeg zijn. Het is heerlijk dat het zo regent, want daardoor is het eindelijk een dag niet zo warm. En dat is fijn zo zonder airco.

Omdat ze hier met waterpompen werken om het water in de wc en douche te krijgen, kunnen we dus ook niet douchen deze dag. Daarom hebben we de dagen ervoor onze waterflessen bewaard en deze met kraanwater gevuld, zodat we daarmee het toilet door konden spoelen. Maar ook konden we hiermee een soort van douchen, want dat is met deze temperaturen echt wel elke dag nodig. De dag vliegt voorbij en de volgende dag mogen we weer het eiland rond.

Dagje rondtoeren

Tijd voor een beetje rondtoeren. We gaan naar Devils Tear en bezoeken de meeste strandjes van het eiland. Ook gaan we terug naar Cenignan waar we een leuke gezellige strandbar vinden, Seabreeze. Hier hangen we twee dagen alleen maar bij het zwembad en genieten van het lekkere eten en de relaxte muziek. Toevallig is het vaak Spaanstalige muziek. We vinden de Nusa eilanden echt fantastisch en hopen dan ook dat we hier aan het einde van de vakantie nog een keer terug kunnen komen.

Voor nu pakken we op zondag de boot weer terug naar Bali. In Jimbaran moeten we ons visum gaan verlengen. We zijn benieuwd hoe dat gaat lopen. Voor de tweede keer gaan we in Uluwatu overnachten en vandaar uit met de scooter naar het immigratiekantoor in Jimbaran rijden.

Terug naar Bali

Die zondag worden we om 10:30 uur opgehaald bij de accommodatie en naar de haven gebracht. Daar moeten we een uur wachten tot onze boot vertrekt. In de haven zijn de mannen van de bootmaatschappij een kaartspel domino aan het spelen. Ze spelen met geld en het gaat super snel, dus ik kijk geïnteresseerd met ze mee. Tot ze vragen of ik mee wil spelen, nou dat doen we maar niet, want ik ken alle spelregels nog niet. En je moet gelijk voor geld spelen. Maar als de boot bijna gaat vertrekken moeten ze stoppen met spelen en geven ze mij het kaartspel, zodat ik later zelf het spel kan spelen, echt super lief.

De speedboot tocht gaat weer lekker snel, dus we komen snel aan op Bali waar de taxi ons al op staat te wachten, die ons naar onze accommodatie in Uluwatu brengt. We zullen in dezelfde straat gaan slapen als onze vorige accommodatie hier, dus we zijn benieuwd of het deze keer nog beter is, of misschien wel wat minder. Tot de volgende keer weer met ons verslag uit Uluwatu deel II.