2014 USA: Florida, Georgia & South Carolina

31/01/2014

We gaan weer een reisje maken, een korte helaas maar daarom niet minder mooi. Dit keer gaan we naar USA!!! Vorig jaar hebben we zo'n fantastische reis gehad, dat we dat nog eens dunnetjes over willen doen. Weliswaar in andere staten, maar het land blijft hetzelfde. Dit keer gaan we naar de andere kant van het land, de Sunshine State noemen ze het weleens. We gaan naar Florida en een stukje Georgia & South Carolina. We hebben weer veel op de planning staan, dus we gaan weer veel moois zien. Alles is gepakt, huis is schoongemaakt en wij zijn er klaar voor!!

We duiken nu ons bed in, omdat we er over 6 uurtjes weer uit moeten voor onze vlucht naar New York! In New York hebben we morgenavond 2 uurtjes om over te stappen, dus dat zal een flinke race tegen de klok worden...douane, vingerafdrukken, koffers laten scannen en weer opnieuw inchecken en dan ook nog onze aansluiting halen naar Orlando. Jullie horen vanzelf wel of dat gelukt is.

Uiteraard proberen we jullie weer op de hoogte te houden deze vakantie, maar anders is het geen bericht goed bericht, dan liggen we gewoon heerlijk te genieten op onze witte strandje met uitzicht op het hemelblauwe water waar de dolfijntjes voor onze neus springen haha dat hopen we dan maar.

Ik zeg, welterusten en tot in Florida!!

ORLANDO, FLORIDA

09/02/2014

Vandaag poging 2. Gisteren heb ik geprobeerd om onze eerste week te typen en dit was bijna gelukt, totdat de batterij van mijn iPad leeg was en uitviel...alles weg. Stom en helaas, want ik had net een uur lang op de kleine toetsjes gedrukt, maar goed poging 2 dus vandaag. Dit keer met een opgeladen iPad en met het plan het verhaal kort te houden.
We zijn inmiddels al meer dan een week op vakantie en degene die ons altijd volgen zullen zich al wel afgevraagd hebben waar onze verhalen blijven. Dit is onze eerste vakantie sinds jaren dat we de laptop niet mee hebben, aangezien we die alleen voor de reisverhalen zouden gebruiken. Toch zonde van de kilo's. Dus dit keer zal ik alles op de iPad moeten typen en dat is iets minder verleidelijk 🙂 daarnaast hebben we het zo druk gehad, dat ik er nog niet echt tijd voor heb gehad. En met druk bedoel ik natuurlijk druk met echt vakantie vieren haha.
Vorige week zaterdag is onze vakantie begonnen. We waren mooi op tijd op de luchthaven en Hoite was de gelukkige winnaar van de steekproef. Toen we zaten te wachten bij de gate werd Hoite omgeroepen. Of hij even mee wilde komen voor een grondige security check. Hij werd nog net niet letterlijk uitgekleed. Voordeeltje was wel dat we daarna als eerste samen met de business-class in mochten stappen. Helaas hield daar de luxe op, want het vliegtuig van American Airlines had alle luxe in Amerika achter gelaten. Wat een oud toestel en voor het eerst geen entertainment aan boord, dus we waren erg blij met onze iPadjes, zodat we toch vermaakt konden worden tijdens de 9 uur durende vlucht. De enige luxe die we hadden kwam door Hoites vliegpas van Iberia, door zijn vliegmiles uit zijn Sundio tijd kregen we een gratis upgrade naar stoelen met meer beenruimte ter waarde van 400 dollar. Bij aankomst in New York moesten we rennen voor onze vlucht naar Orlando.
Aangekomen in Orlando was het tijd om de huurauto op te halen. Gelukkig zijn we bekend met de kleine lettertjes, dus toen de vriendelijke jongeman van de autohuur duidelijk uitlegde dat we alleen maar op het knopje Agree, Agree en Agree hoefden te drukken, hebben we dat mooi niet gedaan. Dat scheelde ons bijna 500 dollar aan extra verzekeringen, die we al in Spanje hadden afgesloten. En bedankt meneer Agree. Toen we in de garage aankwamen stond er helaas geen mooie SUV op ons te wachten, alleen maar kleine autootjes, terwijl een grotere geboekt hadden. In Amerika val je dan wel heel erg in het niet, dus we kregen een mooie upgrade naar een Ford Expedition. Deze is zo groot dat ik het opstapje moet gebruiken en in de kofferbak moet klimmen om er iets uit te kunnen halen, heel handig maar we klagen niet want het is natuurlijk een ontzettend gave bak. En Hoite mag ook weleens ergens inpassen, thuis een Mini, op vakantie een vrachtwagen ;).
Aangekomen in de accommodatie zijn we maar meteen gaan slapen, want voor ons was het natuurlijk al 4 uur 's nachts. In Orlando hebben we verder niet zoveel gedaan de volgende dag, als alleen naar de supermarkt gegaan en Orlando een beetje verkend. Hier heb je pas veel te doen als je naar 1 van de vele pretparken wilt. Aangezien we onze kinderen zijn vergeten mee te nemen en niet zo op de hoogte zijn van de laatste mode binnen de Disney family zijn wij maar niet gegaan. Daarnaast moesten we nog een eindje rijden om in Clearwater Beach aan te komen. Onze eerste stop na onze aankomst. Daarover de volgende keer meer!!

CLEARWATER BEACH & FORT MYERS, FLORIDA

09/02/2014

We gaan gelijk nog maar even verder aangezien ik nog heel wat dagen heb in te halen.
Nadat we uit Orlando zijn vertrokken hebben we een paar uur in onze fantastische huurauto gereden en kwamen we uiteindelijk in Clearwater Beach aan. We hebben maar gelijk de toeristische route genomen en wauw wat staan hier mooie huizen, met heel veel geld kun je hier een mooi optrekje kopen aan de zee. Prachtig!! Helaas was ons hotel niet echt van hetzelfde niveau, maar het stond wel aan zee, dus we hadden een prachtige lokatie en liepen onze kamer uit via (de trap naar beneden) het zwembad en vervolgens stonden we op het witte zand. Heerlijk! Dat beloofde een mooie dag te worden de volgende dag.

1 Van de must do's in Clearwater Beach was volgens vele internetpagina's midgetgolfen bij Congo River. Omdat we niet van die hele dag strandmensen zijn vonden we dat wel een goed idee. Op naar de Congo River dus. Daar hebben we eerst de baby alligators met de vishengel wat worstjes mogen voeren en vervolgens gingen we de midgetgolf baan op. Een super leuke baan die niet te vergelijken is met de banen die ik ooit heb gezien. Je gaat onder watervallen door, je begeeft je op een piratenschip en golft door grotten heen. Super grappig en heel mooi opgezet. Ondertussen moesten we ook nog allemaal voorwerpen vinden in de bomen, struiken, water etc. Wat voelden we ons weer heerlijk even kind...Gelukkig heb ik maar met 3 punten van Hoite verloren. Fieuw anders hadden we nog een keer die hele baan opnieuw moeten doen.

Daarna zijn we lekker naar het zwembad/strand gegaan voor ons hotel. Wat een oase...genieten heet dat, want we hebben heel veel geluk met het weer gehad. De dagen ervoor en erna waren namelijk koud en nat en wij hebben de hele dag een heerlijke warme zon gehad. Rond een uur of 4 trok alles binnen 5 minuten dicht met een hele dikke laag mist. Wat een bizar strand hou je dan over, spierwit zand en spierwitte lucht en meer zie je niet, heel mooi!! In die mist zijn we lekker een heel eind gaan lopen het centrum in om een lekker hapje te eten.

De volgende dag moesten we alweer door naar de volgende stopplaats Fort Myers, dus
op tijd op en in de auto gestapt en richting Fort Myers gereden. We hebben opnieuw de toeristische route gepakt, want met de snelheden die je hier in Amerika op de snelweg mag rijden kun je net zo goed de B weg pakken die vaak veel mooier is, omdat deze bv. langs het water ging. We hebben dus een mooie toerdag gehad en zijn bij aankomst in Fort Myers bij het zwembad gaan liggen. De volgende dag moesten we natuurlijk relaxed en uitgerust richting ons volgende hoogtepunt...Miami here we come!!!

EVERGLADES & KEY BISCANE & VIRGINIA KEY, FLORIDA

13/02/2014

Inmiddels zijn wij al een stuk verder naar het noorden gereden en in temperatuur vandaag zo'n 15 graden gedaald. Maar ons verhaal gaat nog even in de warmte verder, dus laten we de trui en sokken weer even uittrekken.
We waren gebleven in Fort Myers waar we hebben overnacht en de volgende dag via de Everglades naar Homestead zijn gereden. Een lange rit over de snelweg en waar we vorig jaar prachtige routes hadden waar elke vijf minuten de omgeving volledig kon veranderen bleef het hier voornamelijk gewoon snelweg. Tot we bij de Everglades aankwamen. Daar werd het allemaal wat groener, met zover je kon zien veel water, struiken, bomen en van dat watergras. Dat lijkt dan een groot grasveld maar als je goed kijkt is het allemaal water. Af en toe zie je dan een alligator voorbij zwemmen :). Uiteraard zijn er ook mooie aangelegde picknick plaatsen waar je kunt picknicken naast de alligators, dus dat hebben we dan ook maar gedaan. Dat eet toch best wel bijzonder met van die gapende oogjes naar je terwijl je zit te eten. Helaas waren deze gapende oogjes niet van de gators maar van de andere toeristen. Anders zou het allemaal veel spannender zijn. De alligators zaten veilig in het water. Van de week gaan we weer terug naar de Everglades en dan gaan we het nationale State Park in om nog meer Alligators en krokodillen te zoeken.

Eerst maar eens doorrijden naar onze accommodatie in Homestead waar we de komende 6 nachten zullen verblijven. Als we daar aankomen is het al donker, dus we checken in en gaan naar onze kamer. Helaas komen we er niet in want ons slot is kapot. Binnen 5 minuten staat de klusjesman voor de deur om het slot te fiksen. De kamer is super, dus hier kunnen we de komende dagen prima vertoeven. Er is ook een verwarmd zwembad dus zelfs ik kan een duik gaan nemen in dit bad deze week.
De volgende dag staan we vroeg op en rijden we naar Miami...joehoe daar hebben we zin in. Vandaag rijden we door Key Biscayne op zoek naar de beroemde vuurtoren, die je in veel Amerikaanse films en series tegen komt als ze zich in Miami afspelen. Uiteraard vinden we de vuurtoren en maken er een paar leuke foto's. Tijdens onze picknick aan zee dromen we helemaal weg en vinden we beiden dat we maar beter de hele vakantie hier kunnen blijven, want wat ziet het er hier mooi uit en wat een heerlijke temperatuur.

We rijden weer verder via Victoria Key en genieten van het mooie uitzicht op de overkant...Miami downtown! Wauw wauw wauw. Helaas is het weer tijd om terug te gaan, dus via de snelweg maar dit keer. Dit duurt iets langer dan de heenweg want ze zijn volop met de weg bezig. Er gaan zoveel bruggen en wegen over elkaar heen en dan zijn ze er nog meer bij aan het bouwen en daardoor staan we ruim 2 uur in de file. Gelukkig hebben we een fantastische grote auto, die zit als 2 zachte kussentjes dus we staan in ieder geval business class in de file.

De volgende dag staan we weer vroeg op om terug te gaan naar de Everglades. We bezoeken de Alligatorfarm waar we de alligators gevoerd zien worden, we zien honderden alligators maar ook een paar krokodillen en we gaan naar de slangenshow. De slangen mogen achteraf nog even vastgehouden worden en dat willen we uiteraard wel. Tenminste Hoite wil het wel en ach ja ik ook wel...alles voor de foto niet? Het duurt alleen even voordat ik de slang daadwerkelijk op mijn hand durf te leggen en daarna duurt het nog even voordat ik een normaal gezicht kan trekken van 'helemaal niet eng dit'. Daar slaag ik niet helemaal in, maar ik heb het gedaan...top!
En dan het hoogtepuntje, we gaan een ritje maken met een echte airboat en daarmee over de Everglades glijden. De privéboot kunnen we niet betalen, dus er gaan nog wat andere mensen mee, maar dat mag de pret niet drukken. Wat ontzettend gaaf. De boot maakt enorm veel herrie, dus we hebben allemaal een koptelefoon op en aan het begin vaart de boot zachtjes over het water en zijn we heel dichtbij enkele alligators. Als het water wat breder wordt gaat het gas erop en vliegen we over het water. Op een open stuk trapt de bootman op de rem en vliegt de boot flink naar links, draait 180 graden, een sloot water stroomt de boot binnen en hup de andere kant op. Dat wordt nog een paar keer herhaald fantastisch. Helaas komt er al weer snel een einde aan en zijn we weer terug op de farm.

Dus we pakken de auto weer en rijden door het park verder om nog wat mooie natuur en alligators te spotten. Al met al een leuke, mooie dag. Die helaas ook weer eindigt. Morgen hebben we een flinke rit voor de boeg. Dan gaan we naar The Keys! We kunnen niet wachten, jullie?

KEY WEST & SOUTH BEACH & KEY LARGO, FLORIDA

15/02/2014
Inmiddels zitten we met onze truien aan bij de kachel, hebben we Florida verlaten en gisteren een fantastische Valentijnsdag gehad. Maar met ons verhaal zijn we nog in Florida, dus daar gaan we nog even verder.
Na de Everglades zijn we vorige week zaterdag naar The Keys gegaan met Key West als eind bestemming. The Keys zijn allemaal kleine eilandjes onderaan Florida (ca. 1700 waarvan er een paar bewoond zijn). De bewoonde eilanden zijn met bruggen aan elkaar verbonden en de langste brug is maar liefst 7 miles (ruim 11 km) lang. Elk eiland is een waar vakantieparadijs. Het eerste eiland is Key Largo en het laatste bewoonde eiland is Key West. Key West ligt maar 150 km van Cuba af. We zijn vroeg vertrokken, want vanaf het eerste eiland naar het laatste eiland rij je ongeveer 3 uur. Terwijl we reden kwamen we vele marathon lopers tegen die helemaal van voor Key Largo naar Key West renden. Indrukwekkend om te zien, het waren 6.000 lopers die in 24 uur ca. 180km moesten rennen. Door deze marathon was het een stuk drukker op de weg dus we hebben er erg lang over gedaan om uiteindelijk in Key West aan te komen. Het was de lange reis meer dan waard! Want wat een leuk stadje met allemaal gezellige restaurants, barretjes, kleine souvenirswinkeltjes en leuke straatjes. Hier hebben we dan ook lekker doorheen geslenterd, heerlijk gegeten in een leuk restaurant en we zijn naar het meest zuidelijk punt van Amerika gegaan. Daar hadden we samen met een heleboel andere mensen een foto momentje :). Aan het einde van de dag moesten we helaas weer terug.

De volgende dag zijn we terug gegaan naar Miami, dit keer naar het beroemde South Beach. Wauw fantastisch, hier zouden we wel een week willen blijven. Wat een geweldige plaats. We hebben op het strand gezeten, over de lange boulevard gelopen, heerlijk gegeten met een enorme Mojito en op het strand een beachvolley wedstrijd meegemaakt. Dit weekend was er een grote beachvolley wedstrijd met allemaal bekende modellen agencys. Zo zagen we o.a. Elite models, Runway etc. Super gaaf om te zien. Hoite vond er niet zoveel aan al die modellen in bikini te zien volleyen, maar hij genoot dan weer van de heerlijke muziek ;). Heerlijk een groot feest op het strand met gave muziek, mooi weer, wat krijg je dan weer zin in de zomer! Wat vonden we het jammer om hier weg te gaan. We hebben het er vaak over gehad om te blijven, maar we gaan nog zoveel andere leuke dingen doen en zien...we gaan dus gewoon verder.

Daarom zijn we de volgende dag naar Key Largo gegaan om te gaan snorkelen bij het onderwater natuurpark John Pennekamp. Er zaten die dag vele kwallen in het water waarvan 1 gevaarlijke soort (Portugees warschip, die tentakels van wel 15m lang kan krijgen), dus dat werd een lang wetsuite huren. Met de boot gingen we de zee op en zodra we bij de snorkelplaats aankwamen konden we het water in...brrr wat was dat koud (voor mij dan voor ieder ander was het water 25 graden). We hebben heerlijk lang gesnorkeld, voor mij was het mijn tweede snorkel ervaring dus ik zei wauw, voor Hoite was het mooi maar minder wauw vanwege zijn snorkelervaringen op oa Curaçao en Egypte. Nadat we weer aan land waren hebben we nog even van het strand genoten. Morgen moeten we hier weg, zo jammer, maar we hoeven gelukkig nog niet naar huis! Morgen rijden we door naar Cocoa Beach!

COCOA BEACH & ST. AUGUSTINE & SAVANNAH & CHARLESTON, GEORGIA & SOUTH CAROLINA

17/02/2014
Dinsdag 11 februari zijn we 's ochtends vroeg vertrokken richting Cocoa Beach, onze volgende stop. We zijn vroeg vertrokken, omdat we nog even door South Beach wilden rijden, omdat we dat toch wel heel erg gaan missen. Daarna wilde ik heel erg graag naar Sawgrass Mills. Dat is de grootste outlet mall van heel Amerika. Daar moet je dus geweest zijn, vond ik haha. Maar Hoite krijgt zijn hoogtepuntjes nog, dus mee naar de shopping mall. Uiteindelijk heb ik er alleen een paar slippers gekocht, dus ik heb me zeer netjes gedragen.
Voordat we verder rijden is het alweer na drieën dus hoog tijd om te gaan rijden, want we moeten nog een paar uur. We kwamen laat aan in Cocoa Beach.
De volgende dag hebben we heerlijk niks gedaan, tenminste we zijn naar het strand geweest. Echter was het verschil in temperatuur van Miami en Cocoa Beach ruim 10 graden. Met de zon erbij was het nog wel lekker, maar toen de dikke wolken de zon afschermde werd het toch wel erg frisjes op het strand. Dan maar winkelen :)...in Florida is de winkel Ron Jon erg populair. Die kom je dan ook overal tegen en in Cocoa Beach zat de grootste winkel. Daar gingen we dus maar even een kijkje nemen en dat hebben we geweten. We hebben daar heel wat gescoord, zwembroeken, bikini's, slippers, korte broeken en een jurkje. De koffer is dus inmiddels vol nu!

De volgende dag was het tijd voor een bezoek aan het Kennedy Space Center in Cape Canaveral. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik vooraf had gedacht pfff dat wordt een saai dagje en toen we er net waren was ik bang dat dit ook uit zou komen. Totdat we aankwamen in het Kennedy Space Center. Wat was dat ongelooflijk interessant. Onze planeet, de spaceshuttles, ruimteschepen, astronauten en het heelal kregen in één keer een heel ander gezicht en deze was allesbehalve saai. Het valt dan ook niet uit te leggen aan mensen die net als ik denken 'boring'. Hoite was vooraf al erg enthousiast en die was gelukkig nog enthousiaster nadat we alles hadden gezien. Het was dan ook allemaal wel erg mooi uitgelegd en uitgebeeld. De originele spaceshuttle Altantis staat er, die we op televisie allemaal weleens hebben gezien. Ook een replica van een ruimteschip Apollo was er en wauw wat is dat ding groot. Ze zien er altijd zo klein uit op tv. Dit ding is gewoon net zo lang als 9 touringcars achter elkaar en dat wordt dan de lucht in geschoten. En van dat grote ding is maar een minuscuul klein gedeelte voor de astronauten, de rest verdwijnt in het heelal, komt direct terug naar aarde of is alleen maar een enorme tank met brandstof. Niet verwacht maar deze dag was een bezoek dubbel en dwars waard.

Op vrijdag was het Valentijnsdag en de dag dat we weer verder naar boven zouden rijden. Voordat we Cocoa Beach uitreden wilden we eerst een vlucht maken met een Biplane, zo'n oud vliegtuigje die in de Tweede Wereldoorlog veel gebruikt werd, zo eentje met een propeller en geen dak. Fantastisch dat dat hier kan, dus zonder twijfel dat wilden we doen. Het was zo ontzettend gaaf. Vliegen boven Cocoa Beach, boven de zee en het strand en dat terwijl je niks boven je hebt. Dus winderig en koud was het wel, maar dat maakte in de lucht niet uit, want wat was dat gaaf!!! We verlieten rond de middag Cocoa Beach dan ook met een enorme smile en zullen deze Valentijsdag nooit meer vergeten .

Op naar St. Augustine, de oudste stad van Amerika. Ooit van de Spanjaarden geweest, die overigens vroeger heel wat jaren geleden eigenaar van Florida waren. Omdat ze geen zin in een oorlog met de Amerikanen hadden, hebben ze Florida verkocht voor 5 miljoen dollar aan de Amerikanen. St. Augustine was het doel voor vandaag. We zijn een stuk langs de kust gereden, want we wilden graag eerst naar Daytona Beach. Daytona staat bekend om de auto races op het strand. De races zijn er niet meer, maar het is nog steeds wel het enige strand in Amerika waar je met de auto het strand op mag. Dat wilden wij natuurlijk ook...en dat hebben we gedaan. Met de auto over het strand rijden om te picknicken naast de auto op het strand. Ook weer een unieke ervaring. En omdat het best wel fris is (15 graden) is het erg rustig, dus heerlijk.

In Saint Augustine hadden we een kamer geboekt in het Quality Inn, als je de naam hoort verwacht je wel wat. Nou we hebben wat gekregen. Ongelooflijk niet te beschrijven deze kamer. We zijn nog nooit zo'n verschrikkelijk vieze kamer tegen gekomen. Dit was echt te erg voor woorden. Wat was ik blij, dat we hier maar een paar uurtjes hoefden te blijven, 1 nacht en dan gelukkig weer weg. Saint Augustine is wel een heel leuk gezellig stadje. We hebben hier dan ook heerlijk door het centrum gewandeld, zijn de brug over geweest om in de buurt van het Spaanse piratenschip te komen en hebben heerlijk Valentijnsdag afgesloten in een leuk Italiaans restaurantje. En de volgende dag kon Hoite vrolijk door het Spaanse fort banjeren. Hoite is dol op forten, dus dit was een hoogtepuntje voor hem. Na het fort bezoek zijn we weer in de auto gestapt, want vandaag rijden we opnieuw verder naar het noorden en verlaten we de staat Florida om naar de staat Georgia te gaan naar Savannah. Hoe verder we naar het noorden rijden hoe kouder het gaat worden, dus de sokken, winterschoenen en winterjas moeten helaas uit de koffer gehaald worden :(.

In Savannah hebben we een fantastische kamer. Helaas hebben we in Savannah weinig tijd, dus we maken een rondrit door de stad. Wat een mooie koloniale huizen staan hier, prachtig. Vroeger had je in Savannah ook vele plantages en dus veel slaven. Wat opvalt hier is, dat er veel meer zwarte mensen zijn, dan in Florida. Waar je in Florida heel veel Zuid-Amerikanen tegenkomt en waar er dus ook heel veel Spaans gesproken wordt, kom je hier heel veel Afro-Amerikanen tegen. Helaas zie je naast de prachtige huizen ook veel slechte wijken, sloppenwijken bijna.

We vinden het prima om de volgende dag weer door te rijden. Op naar Charleston. En daar zijn we nu. Gisteren zijn we hier aangekomen. Omdat het al vrij laat was zijn we door het centrum van Charleston gereden en ook hier zie je prachtige koloniale huizen met van die grote veranda's, die je ook altijd in oude Amerikaanse films ziet. Vlakbij onze accommodatie zit de highschool van Charleston. Bij de school was een honkbalwedstrijd bezig van de Charleston Cougars. Dat vonden we wel leuk om te zien, dus we gaan tussen de aanhangers van de Charleston Cougars zitten om de wedstrijd te volgen. Echt grappig om zo van dichtbij te zien.

Vandaag hadden we een druk programma. Vanmorgen zijn we eerst naar het vliegdekschip Yorktown 10 gegaan. Dit enorme schip zijn ze 6 dagen voor de aanslag op Pearl Harbour gaan bouwen en is in 1943 de zee op gegaan om ingezet te worden tegen de Japanners. Daarna is dit schip jaren later ingezet tijdens de oorlog in Vietnam. Je mocht praktisch het hele schip bekijken, dus je kon zien waar de bemanning geleefd en gewerkt heeft. Waar de bommen de vliegtuigen in gingen en waar de vliegtuigen de lucht in gingen. Ongelooflijk interessant en zo immens groot, terwijl de bemanning nauwelijks ruimte voor zichzelf heeft. Er zaten maar liefst 3500 mensen aan boord van dit schip.

Na deze indrukwekkende tour over en door het schip, zijn we ook nog een kijkje gaan nemen in een onderzeeboot, die ook daar ligt. Nou de ruimtes in het vliegdekschip voor de bemanning vond ik al klein. De ruimtes in de onderzeeboot zijn nog vele malen kleiner. Diep respect voor al die soldaten die hierop geleefd en gewerkt hebben.
Na deze bezienswaardigheid zijn we naar Boone Hall gegaan. Charleston staat net als Savannah bekend om de vele koloniale huizen, maar ook om de plantages. Je kan hier dan ook allerlei plantages bekijken (uiteraard tegen een behoorlijke fee). Wij hebben voor Boone Hall gekozen, omdat dit een plantage is die nog steeds functioneert als plantage, bekend staat om de langste oprijlaan met Oak Trees (eikenbomen), er nog steeds originele slavenhuisjes op het erf staan en omdat deze plantage in vele films en series gebruikt is, zoals o.a. North&South, The Notebook, Queen en Army Wives. Ook willen bekende sterren hier weleens trouwen, zoals laatst Blake Lively (Gossip Girl) en Ryan Gosling. Allemaal leuke weetjes, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de geschiedenis. De slaventijd hier in het zuiden van Amerika. We hebben het verhaal gehoord van een kleinkleindochter van een slavin op deze plantage en we hebben een rondleiding door het huis gehad. Dit huis is inmiddels al vele malen verkocht en heeft dus al heel wat eigenaren gehad. Erg interessant en indrukwekkend weer om een klein kijkje te nemen in die verschrikkelijke tijd. Al met al was het bezoek aan Charleston meer dan de moeite waard.

Morgen hebben we de langste rit van de hele vakantie voor de boeg. Morgen gaan we van South Carolina door Georgia terug naar Florida. Op zoek naar weer wat warmere temperaturen en helaas ook het einde van onze vakantie tegemoet (700km met Amerikaanse snelheden, dus het duurt even). We overnachten morgenavond in Talahassee om de rit te onderbreken, om woensdag in Pensacola aan te komen. De temperaturen van Zuid Florida krijgen we helaas niet meer, maar volgens de voorspellingen zal het vanaf morgen wel weer boven de 20 graden blijven fingers crossed dus maar.

PENSACOLA & PANAMA CITY BEACH & TALAHASSEE, FLORIDA
22/02/2014

Onze laatste avond is aangebroken en dat betekend dat onze vakantie helaas bijna voorbij is. Het lijkt zo kort geleden dat we hier aankwamen...time is going fast when you are having fun.
Na Charleston hadden we een lange rit voor de boeg, eentje die we onderweg hebben onderbroken door een overnachting in Talahassee. De volgende dag zijn we doorgereden naar Pensacola. Daar kwamen we rond 13u aan, maar er kwam nog een uurtje tijdverschil bij, dus het was pas 12u. In Pensacola zijn we naar de luchtmachtbasis gegaan, om daar het museum te bekijken. In dit museum zie je alle soorten vliegtuigen/helicopters die de luchtmacht van Amerika gebruikt en heeft gebruikt, waaronder de Marine One, deze helicopter werd gebruikt voor de President van Amerika. Er stonden wel meer dan 60 verschillende vliegtuigen/helicopters en zelfs een nieuwe drone. Jaja erg interessant helemaal voor Hoite, want die ziet meteen wat voor soorten en types de vliegtuigen zijn. Voor mij zijn het allemaal toestellen die de lucht in kunnen met vleugels of propellers en dan houdt mijn kennis op ;). Nog even een kijkje nemen bij Fort Barrancas en Pensacola was alweer voorbij.

De rit van Pensacola naar Panama City Beach was een erg mooie route langs de kust. Helaas hadden we pech met het weer. Het was voorspeld dus we wisten het, maar kou, wolken en regen blijft jammer. De zee en het strand is dan in een keer een stuk minder mooi. De voorspellingen waren ook niet best, dus eerlijk gezegd was ik wel een beetje teleurgesteld. Regen en wolken terwijl je speciaal voor het strand naar Panama Beach gaat is geen leuk einde van onze vakantie. Maar goed aan het weer kun je niks doen, dus we zouden het beste ervan maken. De route was in ieder geval erg leuk, wat een huizen staan er aan het strand, je zult er maar wonen prachtig. Wel valt het op, dat de kust hier is volgebouwd met huizen, dus vanaf de weg zie je nauwelijks strand of zee. Waar je bij ons vaak een wandelboulevard hebt aan het strand heb je dat hier niet.

Aangekomen in Panama City Beach zijn we in de auto gebleven vanwege het weer. De kamer was ook niet echt fantastisch, wat kunnen hotel kamers slecht schoongemaakt worden, bah bah. En er veel van zeggen heeft geen zin, want als je de schoonmaaksters ziet, dan begrijp je wel waarom er niet goed wordt schoon gemaakt. Maar goed, ogen dicht, neus dicht en alles zo goed mogelijk bedekken en niks aanraken en dan is er niks meer aan de hand. 's Avonds hebben we heerlijk bij de Thai gegeten. 's Nachts zijn we een paar keer wakker geworden van het noodweer buiten, dus de volgende ochtend was de verrassing enorm groot toen we naar buiten keken en er een strakblauwe lucht te zien was en het was nog warm ook. Wat een ongelooflijke mazzel!!! We hebben dan ook een fantastische dag gehad op het strand. Daarna zijn we nog even in het avondzonnetje gaan midgetgolfen. Niet dat dit onze hobby is hoor, maar de minigolfbanen hier in Florida zijn zo mooi opgezet en zo leuk gemaakt, dat ik een revenge wilde. Dat had ik beter niet kunnen doen, want dit keer ben ik dik ingemaakt. We hebben in ieder geval een fantastische laatste echte vakantiedag gehad. We willen nog helemaal niet naar huis! Het was ook nog heerlijk rustig in Panama Beach. Dat is vanaf volgende week wel anders. Volgende week begint in Florida namelijk de springbreak en die duurt 8 weken lang. In Panama City Beach alleen al komen dan per week 300.000 feestende jongeren Springbreak vieren. Daar is onze springbreak dus niks bij in Lloret.

anochtend zijn we vertrokken, terug naar Talahassee, ook weer via een mooie weg waar we onderweg heerlijk op het strand gepicknickt hebben. Aangekomen in Talahassee moeten we er helaas aan. De koffers moesten ingepakt worden. Morgenochtend moeten we met heel veel moeite afscheid nemen van dit fantastische land, het mooie Florida en onze geweldige auto....wat zal het wennen zijn om na morgen weer in een Minietje te stappen in plaats van in deze enorme bak.

Morgen vertrekken we om 08.30u (14.30u) naar de luchthaven van Talahassee. Daar vliegen we om 12u naar Miami. Op het vliegveld van Miami moeten we 5 uur wachten waarna we om 18.25u (00.25u) van Miami naar Barcelona vliegen.
Maandagochtend is het de bedoeling dat we om 09.20u aankomen in Barcelona en dan zit het er echt weer op...
We kunnen in ieder geval weer terug kijken op een heerlijke vakantie.

LLORET DE MAR, SPANJE

26/02/2014

We zijn inmiddels al weer een paar daagjes thuis. De reis naar huis is lang geweest met veel vertragingen en wachten. De vlucht van Talahassee was kort, maar op de luchthaven van Miami moesten we 5 uur wachten voordat onze vlucht naar Barcelona zou vertrekken. Eenmaal in het vliegtuig hebben we nog 2 uur zitten wachten tot we daadwerkelijk vertrokken. Waarom we zolang moesten wachten weten we niet er werd alleen gezegd dat ze niet mochten vertrekken omdat de technische dienst geen ok gaf. Uiteindelijk dus 2 uur later vertrokken, maar omdat we wind mee hadden kwamen we maar een uur later op Barcelona aan. We hebben weinig in het vliegtuig geslapen, want er was veel turbulentie en voor ons was het natuurlijk ook midden op de dag.
Aangekomen op Barcelona was onze gereserveerde transfer gevlogen, omdat we vertraging hadden en moesten we nog 4 uur wachten voor we met de bus mee konden. Uiteindelijk liepen we om 15.45u ons koude huisje binnen. We waren bekaf maar om snel van de jetlag af te komen is het verstandig om niet te gaan slapen. Dus maar druk aan de slag met koffers uitpakken, was aanzetten, boodschappen doen etc etc, zodat we om 22.00u eindelijk naar bed konden. 10 Uur later werden we om 8u gewekt door de wekker en wat waren we moe. Zo raar, dan heb je 10 uur geslapen en dan ben je nog moe, omdat je lichaam zegt dat het pas midden in de nacht is. Heel vreemd, je kunt je lichaam dus duidelijk niet voor de gek houden. We kijken in ieder geval terug op 3 fantastische weken waarin we mooie en leuke dingen hebben gezien en gedaan en waarin we ook heerlijk tijd voor elkaar hadden, wat was dat lang geleden 🙂