Toyota Landcruiser 100 serie

Hoe, wat en waarom?

Na jaren met onze backpack te hebben gereisd en gebruik te hebben gemaakt van het lokale openbare vervoer of een huurauto, wilden we met ons eigen voertuig de wereld rondreizen. Tijdens onze voorgaande reizen zijn we op het idee gekomen om een nieuw avontuur aan te gaan. Na veel backpack reizen en dus vele vluchten, maar ook oude gammele bussen, scheurende taxi's, toeterende tuktuks etc. kwamen we tot de conclusie dat we het wel prettig vonden om een eigen voertuig mee te hebben. We wilden met onze auto ook naar landen waar het allemaal nog niet zo Westers geregeld is. Een auto dus met zo min mogelijk electronica, zodat je ook terecht kunt in een garage waar nog geen computers zijn. Het moest dus een oude auto zijn.

Nu zijn er een paar auto's die bekend staan om hun reiskwaliteiten, sterkte, betrouwbaarheid en 4x4 capaciteiten. We hadden eerst onze ogen laten vallen op een Landrover. Maar na er 2 seconden in gezeten te hebben wisten we al dat dat hem niet ging worden. De volgende keus was een Toyota Landcruiser en ja daar waren we meteen weg van. Echter heb je heel veel verschillende modellen, dus het duurde even voordat we wisten welk model we wilden. Onze keus viel op de 100 serie 6v 4,2 liter 204pk, een krachtige auto met weinig electronica maar ook wel een beetje luxe.

Toyota Landcruiser 100

De volgende stap was om er eentje te vinden in goede staat. Ook dat heeft heel veel tijd gekost. Eerst hebben we in Nederland gezocht, maar daar heb je bijna alleen grijze kentekens, omdat deze auto in Nederland op geel kenteken niet te betalen is. Dus toen zijn we toch maar weer in Spanje gaan zoeken. Er stonden er niet veel te koop en de meeste worden gebruikt op het boerenland, daarom zijn de meeste dan erg afgeleefd. Na lang online te hebben gezocht kwamen we een mooie Toyota tegen in Valencia.

Oktober 2014

In oktober 2014 zijn we naar Valencia gereden om de auto te bekijken. De auto zag er prachtig uit en het was bijna niet te zien dat deze al ruim 14 jaar oud was (bouwjaar 2000). Daarnaast had de auto pas 184.000 km gereden en dat is voor zo'n auto bijna niks. We waren het er dan ook snel over eens, dit moest hem worden. Vanaf het moment dat we de auto hadden gekocht konden we fantaseren over hoe we hem wilde hebben. En konden we aan de slag met de planning.

Oktober 2015

Deze planning kostte weer veel tijd en omdat er nog een drukke zomer tussen zat brachten we in oktober 2015 de Landcruiser eindelijk naar de garage. Bij Totcurses 4x4 in La Bisbal de Emporda lieten we de buitenkant verbouwen. Daar doen ze niks anders dan 4x4 pimpen en er complete Dakar auto's van maken, dus we hadden er alle vertrouwen in. Totcurses heeft een stevige bumper erop gezet, een snorkel, een compleet nieuw veersysteem, skidplates, een extra benzine tank etc. Helaas ging het enorm op zijn Spaans dus i.p.v. de beloofde 1,5 week heeft de auto 5 weken in de garage gestaan. Maar het resultaat mocht er wezen.

Toen moesten we alleen nog door de Spaanse APK keuring om alle veranderingen goed te laten keuren. Hiervoor moet een heel project opgesteld worden door een ingenieur, maar gelukkig verliep dat allemaal soepel en hadden we de nieuwe auto papieren binnen een paar weken in de handen. Toen konden we naar Nederland voor de verbouwing aan de binnenkant.

Verbouwing in Nederland

November 2015

In Nederland hebben we de auto van binnen laten verbouwen. Eerst kochten we een groot deel van al onze kampeer materialen bij Rough-side in Dordrecht. Hier hebben we onder andere de Howling Moon daktent en luifel met zijflappen gekocht samen met een Frontrunner roofrack, een Frontrunner tafel, Pilot stoelen, National Luna koelkast, Coleman kookstel en oven etc.

Vervolgens heeft Hoite samen met Bedrijfswageninbouw.nl in Leeuwarden de hele binnenkant ingebouwd. Prachtige houten kasten met enorme laden erin om straks al onze kleding en voorraad in op te bergen. Daarnaast hebben ze de watertanks met tapkraan, elektriciteit, extra accu met omvormer naar 220 volt, koelkast, kluis en VHF radio ingebouwd. Een prachtig staaltje werk voor een zeer mooie prijs. We hadden het nooit ergens anders beter kunnen laten doen.

Ruim een jaar zijn we uiteindelijk bezig geweest met de verbouwing van de Landcruiser, eerst de buitenkant en daarna de binnenkant. Maar we waren erg blij met het resultaat.

Eerste reisplannen

Als eerste gingen we 4 weken naar Marokko als kleine test, een onvergetelijke reis en een fantastische ervaring. Na deze reis hebben we nog een paar aanpassingen gedaan. Hierdoor waren we in november 2016 klaar om de grote reis te gaan maken. Ons plan om van huis naar Zuid Afrika te rijden in fases werd een beetje in de war geschopt. Dit kwam doordat er een noodtoestand in Ethiopië uitgeroepen werd, waardoor we niet meer via de Oostkust konden rijden. De West kust wilden we niet. Hierdoor besloten we op het laatste moment om de reis om te draaien en in Zuid Afrika te beginnen.

Na onze reis door Marokko hebben we nog een paar kleine aanpassingen aan de auto gedaan, zoals betere en grotere huishoudaccu's in laten bouwen en we hebben een zonnepaneel gekocht. Dit omdat we in Marokko er al snel achter kwamen dat we voor stroom elke dag behoorlijk wat kilometers moesten rijden om genoeg stroom te generen om alle elektronische apparatuur te kunnen laten werken, met name de koelkast had veel stroom nodig, In Marokko was dat nog niet zo'n groot probleem, omdat we elke dag vele kilometers moesten rijden, maar in Afrika willen we toch ook wel graag de mogelijkheid hebben om een paar dagen ergens langer te blijven staan. We hebben ook de tent onder het luifel veranderd voor een tent onder de daktent. We vonden de luifel tent te klein en onhandig en we denken dat we de ondertent van de daktent beter kunnen gebruiken.

Zuidelijk Afrika

De winter van 2016-2017 hadden we 4 maanden de tijd en deze hebben we gebruikt om Zuidelijk Afrika door te reizen. Het was een reis die we nooit meer gaan vergeten. Wat hebben we genoten van dit avontuur. Na de 4 maanden reizen in Zuidelijk Afrika moesten we vanwege werk terug naar Europa. Maar we konden niet wachten om de reis voort te zetten in de winter van 2017-2018. Voor de zomer hebben we onze Landcruiser daarom zolang in Kaapstad geparkeerd.

Terug naar Zuid-Afrika

In oktober 2017 zijn we teruggevlogen naar Kaapstad om Bill (onze LC) op te halen en de reis voort te zetten richting huis. In 3 weken tijd zijn we dan ook redelijk snel naar de grens van Botswana / Zambia te gereden. Daar waar we de vorige reis gebleven waren. Helaas kregen we bij de grens van Zambia een heel naar telefoontje uit Nederland en moesten we onze reis afbreken om terug naar huis te vliegen.

Vanwege onze nieuwe plannen (werk gerelateerd) wisten we dat we de komende jaren niet meer in de gelegenheid zouden zijn om lange reizen te gaan maken. Dus vonden we het zonde dat onze Bill dan waarschijnlijk lange tijd in Afrika zou staan zonder te gebruiken. Vandaar dat we besloten om onze droom voorlopig af te breken en de LC weer terug naar huis te verschepen.

Verkoop Landcruiser

Na alle gebeurtenissen in Nederland wilden we toch nog even van Afrika proeven. Met Bill zijn we weer terug naar Marokko gegaan voor 4 weken. Helaas moesten we deze reis ook eerder afbreken, dan dat we gepland hadden, ditmaal door dikke autopech.

Bij terugkomst in Spanje hebben we weloverwogen besloten om de LC te koop te zetten. Wij konden de volgende jaren niet meer lang op reis. En vanwege ons werk in de zomer konden we in de zomer niet op reis. Europa is dan qua weer veel te beperkt. En zo gebeurde het dat onze Bill werd verkocht aan een leuk jong Nederlands stel. Zij wilden hun droom waarmaken door van Nederland naar Zuid Afrika te reizen.

Ondanks dat we erg verdrietig waren, dat Bill bij ons weg ging, waren we wel blij dat Bill weer terug ging naar Afrika. Zo kon hij samen met zijn nieuwe eigenaren onze droom af maken.

Onze avonturen zijn ook te volgen op Facebook en Instagram:

Al onze fotos zijn te zien op deze pagina: http://www.roadtrip2adventure.com/fotos/