Met de camper door Catalonië tijdens COVID-19

Nadat onze Sprinter helemaal klaar was konden we er helaas nog niet mee weg. Door de COVID-19 situatie kregen we steeds met allerlei beperkingen te maken. Zo zijn er periodes geweest dat we ons huis niet mochten verlaten, onze gemeente niet, onze comarca of provincie niet en later waren we alleen nog beperkt tot de autonome regio. In de begin periode zijn we dan ook dicht bij huis gebleven en met de camper door Catalonië, Spanje gereisd. Maand na maand konden we steeds verder weg.

We hebben afgelopen winter en lente de meest mooie plekjes ontdekt in Catalonië en we zijn op plaatsen gekomen waarvan we het bestaan niet wisten ondanks dat we al ruim 20 jaar in deze regio wonen. Dankzij corona hebben wij nu mogen ervaren hoe mooi de regio is waar we wonen. Hieronder laten we wat van die plekjes zien.

Februari 2021

In februari mochten we alleen binnen onze comarca reizen. Dus hebben we een paar korte tripjes gemaakt binnen de comarca naar Hostalric, Blanes, Sant Feliu de Buixalleu, Sant Hilari de Sacalm, Pantano de Susqueda en El Far.

Hostalric

In Hostalric hebben we het Castillo de Hostalrich bezocht een middeleeuws kasteel. Het kasteel is gebouwd op een voormalige vulkaan en diende als controle van de Camino Real tussen Girona en Barcelona.

Blanes
Sant Hilary de Sacalm & Susqueda & El Far

Dit keer gingen we een paar dagen langer weg, maar we mochten nog steeds onze comarca niet uit. In Sant Hilari de Sacalm hebben we op een mooie camperplaats gestaan in het centrum. Bij de Pantano (stuwmeer) Susqueda stonden we aan de rand van het water met prachtig uitzicht over het stuwmeer. Bij El Far hebben we in het weiland van een boer gestaan (met toestemming) en zijn we naar de top van El Far gelopen.

Maart 2021

Tavertet & Rupit i Pruit & Vilanova de Sau

Tavertet was een grote verrassing. We waren er nog nooit geweest, terwijl het toch dichtbij Rupit ligt waar we wel al vaker zijn geweest. Wat was het hier mooi. Je hebt hier een prachtig weids uitzicht over het stuwmeer. Maar ook het dorpje Tavertet zag er mooi en verzorgd uit. Op zondag kwamen vrienden uit Lloret langs en hebben we met hen een mooie wandeling gemaakt en gezellig gepicknickt. We hebben bij de waterval van Rupit overnacht en een wandeling gemaakt naar de waterval. Jaren geleden hadden we met onze Landcruiser op deze plek de daktent voor het eerst uitgeprobeerd.

Begur & Torella de Montgri

Ons laatste uitstapje in maart ging naar Begur en Torelle de Montgri. In Begur hebben we bijna aan het strand van een baaitje gestaan en hebben we zelfs nog even op het strand gelegen. Bij Torella de Montgri stonden we middenin het bos bovenaan een cliff met een prachtig uitzicht over zee. Daar hebben we ook een hele mooie wandeling door het bos en langs de kust gemaakt. Overdag kwamen er veel bergbeklimmers die allemaal van de cliff afgingen. Het is namelijk 1 van de weinige plekken waar je van een cliff kunt klimmen.

April 2021

La Cellera de Ter & Rio Ter & Les Planes de Hostoles

Eindelijk mochten we onze comarca uit en reizen binnen de provincie Girona. Dat opende wat meer bestemmingen en eindelijk konden we andere plaatsen gaan verkennen. Tijdens het weekend troffen we onze vrienden uit Lloret weer, die ook met de camper een paar nachten weg gingen. Met hen zijn we naar Les Planes de Hostoles gegaan om een paar watervallen te bewonderen.

Tarragona

Eindelijk mochten we onze provincie uit en werden de restricties uitgebreid tot de autonome regio. Dat bood alweer veel meer opties. Ons deel van de regio hadden we nu wel voorlopig gezien, dus we vonden het erg fijn, dat we nu verder weg konden. De eerste regio waar we naar toe gingen was Tarragona. Onderweg sliepen we bij de luchthaven van Barcelona in Llobregat Delta en bij Tarragona aan het strand. Ook hebben we een middagje een kort bezoek aan de stad zelf gebracht.

Amposta & Parc Natural del Delta de l'Ebre

Na Tarragona reden we richting het Park Natural de Delta de L'Ebre. Dit park ligt 80 kilometer ten zuiden van Tarragona. Het is een prachtig wetlandgebied, dat in 1983 tot nationaal natuurpark verklaard is. Het gebied is ontstaan door de armen van de rivier de Ebro, die hier in de Middellandse zee uitmondt. Ooit was het een gebied waar alléén moerassen en rijstvelden waren. Nu is het bewoonbaar en gemakkelijk bereikbaar vanwege de aanleg van allerlei kanalen.

In de Ebrodelta wordt nog steeds veel rijst geoogst en er worden maar liefst 14 verschillende rijstsoorten geproduceerd. De rijstpluk start in september en rond die tijd vieren verschillende dorpen in Amposta de rijstpluk met de naam Festa de la Saga. Het mooie natuurpark heeft een oppervlakte van bijna 8000 hectare. Het park heeft een uitzonderlijke flora en fauna en is een paradijs voor vogelliefhebbers. Er zijn namelijk meer dan 400 verschillende vogelsoorten die vast of tijdelijk in het deltagebied verblijven.

Ulldecona & Almenara (Valencia)

Vlakbij de Delta de L'Ebre ligt het plaatsje Ulldecona. In het stadje zelf valt weinig te zien, behalve een oude kerk. Toch hebben we hier geslapen, omdat je vanaf de parking bij de kerk een prachtig uitzicht had over de omgeving. Daarnaast was het er heerlijk rustig. Zo konden we in alle rust naar de F1 kijken.

Voor het werk moesten we 1 dagje naar Valencia. Officieel mochten we de autonome regio Catalonië niet uit, maar we hebben het risico genomen. 's Middags hadden we een afspraak, s' avonds sliepen we in Almenara en de volgende ochtend zijn we snel weer terug naar Catalonië gereden. Het voelde alsof we iets heel strafbaars deden. Wat een jaar geleden volkomen onzin zou zijn.

Ginestar & Miravet

Na de Ebro regio reden we naar de wijnregio Ginestar en vonden we een mooie plek aan de rio Ebro en midden in de wijnranken. We genoten steeds meer van het leven in de camper en slapen op de meest mooie en rustige plekjes. Hoite is dol op kastelen en alles uit de oude tijd, dus we gingen ook naar het kasteel in Miravet.

La Siurana

Siurana in één woord: SPECTACULAIR. Wat een prachtig dorp en omgeving. In 1994 is het bergdorp uitgeroepen tot nationaal historisch erfgoed en dat is volkomen terecht. De steile kliffen lijken op die in het Amerikaanse Zion National Park waar we in 2013 zijn geweest. Het is een flinke slingerweg naar boven, maar zo de moeite waard.

Het dorp Siurana is gebouwd op een klif in het Prades-gebergte op een hoogte van 737 meter en heeft een interessante geschiedenis. Vanwege de ligging waren de Mooren – die Spanje in de achtste eeuw binnenvielen – eeuwenlang onaantastbaar. De bijna onoverwinnelijke vesting is het laatste Moorse bolwerk in heel Catalonië. Uiteindelijk lukte het de christenen halverwege de twaalfde eeuw Siurana te heroveren.

De regio is ook erg bekend en geliefd bij bergbeklimmers uit heel Europa. De parking beneden stond vol met campers en busjes met daarin bergbeklimmers, die helemaal hierheen waren gekomen vanuit allerlei landen om in deze prachtige bergen te klimmen.

Sant Marti de Centelles

Onderweg terug naar huis stopten we nog in Sant Marti de Centelles waar Hoite weer een prachtige plek bovenop een berg had gevonden om te overnachten. Weer een spot met een fantastisch uitzicht. We konden er mooi wandelen en ook hier kwamen we weer groepjes rots beklimmers tegen. En toen zat deze trip er weer op. Maar niet voor lang want aan het einde van de maand gingen we gewoon weer.

Juni 2021

Cercs

We hadden de smaak te pakken dus 3 weken na thuiskomst vertrokken we gewoon weer. Dit keer richting Berga. We zouden er 1 nachtje overnachten, maar het was er zo adembenemend mooi en rustgevend, dat we uiteindelijk 3 nachten zijn gebleven. Omdat we onder de bomen stonden kwamen we de 3e nacht zonder stroom te zitten, omdat we de zonnepanelen niet opgeladen werden. Dat was de enige reden waarom we besloten om weer verder te gaan. Bij het prachtig groene water hebben we heerlijk gepicknickt en van de natuur genoten. Daarnaast hebben we een mooie wandeling gemaakt langs de rivier.

Naves & Sant Llorenç de Morunys

Voordat we naar dit stuwmeer reden hadden we op internet foto's gezien en we geloofden niet echt dat het water echt zo blauw/groen zou zijn. Totdat we er aankwamen, want toen bleek het toch echt zo te zijn. Wat was het een mooie kleur, maar ook de omgeving was prachtig. We hebben een paar nachten aan het meer gestaan en zijn naar het Santuario de Lord gegaan. Daar hebben we de bus geparkeerd en zijn we omhoog gelopen. Bovenaan kwam er een klein hondje op ons af, die ons de hele tijd gevolgd heeft. Ook tijdens de lange wandeling weer naar beneden via het bos. Heel erg gezellig, alleen moest Hoite het hondje weer helemaal terug naar boven brengen omdat ie bij ons bleef. Dit was toch wel de mooiste omgeving tot nu toe.

La Coma i la Pedra

Vervolgens zijn we naar een skigebied gereden. La Coma i la Pedra. Het was er nu uitgestorven, omdat het geen wintersport seizoen was. Maar daardoor konden we wel de piste op rijden, die nu sneeuwvrij was.

Guixers

Omdat het op de skipiste erg koud was zijn we voor de nacht weer een stukje naar beneden gereden waar we een mooie parking aan een canyon vonden. 's Ochtends om 6:00 uur werden we door een klop op de deur gewekt door iemand die ons wegstuurde. Ze gingen filmopnames maken in deze omgeving en ze wilden onze bus niet in beeld hebben. Dat was een vroegertje.

Parc Natural del Cadi-Moixero

We waren dus alweer vroeg op pad, maar het gebied waar we daarna doorheen reden was meer dan de moeite waard om vroeg voor op te staan. We kwamen een paar prachtige dorpjes tegen en overal was het ontzettend groen. Uiteindelijk vonden we een slaapplek op een BBQ plaats midden in een groot grasveld. Hoite had heel erg veel zin in een goede bbq dus we kochten bij een plaatselijk slager wat vlees en we hadden nog groenten, dus Hoite kon aan de slag. De bbq werd aangemaakt met hout en het vlees smaakte daardoor ook naar hout. Het waren de beste biefstukken die we ooit hadden gegeten.

Les Masies de Voltregà

Onze laatste stop van deze trip stonden we aan een rivier in Les Masies de Voltregà. Het was er zo rustig en mooi dat we een paar dagen zijn gebleven, wat hebben gewerkt, de F1 hebben gekeken en naar het dorp zijn gewandeld. Het was dichtbij huis, dus het is zeker een plek waar we snel weer naar terug gaan.