Weer terug naar Thailand

Thailand

10/11/2015 - 10/12/2015

10/11/2015

We gaan weer terug naar Thailand!

Ondanks dat we dit jaar al weg geweest waren hadden we ontzettend veel zin om nog een keer een paar weken op reis te gaan. Omdat het alweer 10 jaar geleden was dat we in Thailand waren geweest, bedachten we: we gaan weer terug naar Thailand!

Zo gezegd zo gedaan, we scoorden een goedkoop ticket bij Emirates en zo vlogen we op 10 november in de middag naar Dubai. We hadden twee vluchten voor de boeg, eentje van zeven uur naar Dubai en vervolgens eentje van zes uur naar Bangkok. De stad waar onze eerste reis samen 10 jaar geleden begon en waar ook ik besmet werd met het reisvirus. We hadden toen zo'n fantastische reis gehad, dat we zin Haden om een deel ervan weer her te beleven. Dit keer was het een iets kortere reis in plaats van negen weken dit keer vier weken. Daarom zouden we dit keer ook alleen in Thailand blijven.

12/11/2015

Dagje Bangkok

Deze reis was echt als vakantie bedoeld om lekker uit te rusten en dus weinig doen en vooral genieten. We waren erg benieuwd of er veel veranderd zou zijn in die tien jaar. Het eerste wat was veranderd was ons hotel. De vorige keer hadden we minder budget en sliepen we in een oud hostel, dit keer hadden we het 4* Amari Atrium hotel geboekt. Hoite was hier samen met zijn ouders en zus ooit al een keer geweest en wilde nog een keertje terug. We kregen een prachtig gerenoveerde kamer en hebben er meteen gebruik van gemaakt, omdat we doodmoe waren van de reis.

De dag na aankomst zijn we in vogelvlucht door de stad gegaan. We wisten dat we aan het einde van de reis weer terug zouden komen, dus dan zouden we meer tijd hebben. Uiteraard wilden we op Khao San Road kijken. Dus we pakten de boot en de tuktuk naar de befaamde backpackers street. Het was heerlijk om weer terug te zijn in deze chaotische stad. Toentertijd was het al enorm druk in het verkeer en het leek alleen maar vele malen drukker te zijn geworden. En nog steeds zonder dat er veel getoeterd werd.

Khoa San Road

Khao San Road was enorm veranderd. De afgelopen jaren waren veel oude vervallen gebouwen afgebroken en was er een nieuw modern gebouw voor in de plaats gekomen. We liepen terug naar ons vaste massage adresje van toen en die zat er nog. Wel inmiddels met een andere eigenaar, dus we wilden even testen of de massages nog steeds zo goed waren. Voor 7,50€ kregen we een uur lang een heerlijke massage. Na de massage hadden we honger en bestelden we een Pad Thai bij een straatkraampje. Deze leek net op de Pad Thai die we kenden, maar de bananen pannenkoek als toetje maakte alles goed.

14/11/2015

Phuket

Op zaterdag vlogen we van Bangkok naar Phuket, het grootste eiland van Thailand. We hadden voor Patong Beach gekozen om te verblijven, dus met een taxi reden we naar Patong Beach. De kamer die we kregen was erg leuk, alleen was het matras net zo hard als de betonnen vloer. We wisten uit de reviews op Booking.com dat het hotel tegenover een luidruchtige bar stond. Maar we wilden graag een hotel welke centraal zat. En centraal in Patong betekend geluidsoverlast.

Dichtbij ons hotel zat een Thais restaurant met de lekkerste Nasi Goreng en de beste curry. We hebben dan ook al onze maaltijden in dit restaurant genuttigd. De kaart was zo uitgebreid, dat we elke keer weer iets nieuws konden proberen en alles was goed en goedkoop. Overdag gingen we lekker naar het bijna drie kilometer lange strand en 's avonds flaneerden we over Bangla Road, de bekende uitgaansstraat van Patong.

Patong Beach

Patong Beach is het belangrijkste toeristenoord op Phuket en staat vooral bekend om het nachtleven en de winkels. Het is dan ook een echte bezienswaardigheid. Het nachtleven van Patong speelt zich vooral af op Bangla Road (de hetero straat) en Paradise Complex (de homo straat). Deze twee straten staan vol met allemaal barretjes, ping pong / go go barretjes en discotheken. De straten staan vol met proppers en travestieten. Uit alle horeca gelegenheden stroomt keiharde muziek en er is volop gezelligheid. We kunnen ons voorstellen dat mensen dit verschrikkelijk vinden, maar wij vonden het wel leuk om een keertje te zien, we zijn thuis natuurlijk ook wel wat gewend.

17/11/2015

Hat Kata, Kata Beach

Drie dagen later verlieten we Patong voor Kata Beach 17 kilometer verderop. Kata Beach was vooral geliefd bij Russen, maar die zijn overal wel een beetje verdwenen, dus het was lekker rustig in Hat Kata. Het hotel wat we geboekt hadden bleek niks te zijn, dus zijn we op zoek gegaan naar een andere accommodatie en toen vonden we het Honey Resort. Hier kregen we een hele mooie kamer in oude Thaise stijl en de geboekte kamer konden we nog annuleren. In Kata Beach viel niet veel te beleven, dus we hebben hier vooral lekker gegeten en genoten van het strand.

In Kata Beach moesten we ook kijken waar we vervolgens heen zouden gaan. Er zijn zoveel mooie mogelijkheden, dat de keus niet makkelijk was. Koh Phi Phi stond hoog bovenaan ons lijstje, maar na veel surfen op het net zagen we veel negatieve berichten. Veel mensen die zeiden dat het vergane glorie was en dat het verpest was door overtoerisme. Dus uiteindelijk kozen we ervoor om naar Ao Nang, Krabi door te reizen. Met de bus en boot gingen we zo gezegd door naar onze volgende bestemming.

19/11/2015

Ao Nang, Krabi

Vanuit Kata Beach moesten we met een bus en boot naar de provincie Krabi. In Krabi ligt Ao Nang. Ao Nang is een klein dorpje aan het strand onder de stad Krabi. Naast een hoop massagesalons, een paar restaurantjes en een lang zandstrand heeft Ao Nang zelf niet zoveel te bieden. Maar vanaf Ao Nang kun je met de boot naar vele kleine eilandjes in de omgeving varen. Voor een paar Baht vaar je met een typische Longtail boot bijvoorbeeld naar railey Beach. Dat was ook de reden dat we naar Ao Nang gingen.

De dag na aankomst in Ao Nang hebben we dan ook meteen een longtail boot naar Railey Beach gepakt. De boottocht alleen is al prachtig, je waant je op het water al in een prachtige paradijs. De omgeving is zo mooi met het blauwe water, allerlei kleine eilandjes met hoge rotsen en de witte stranden. Dit was het mooiste stukje Thailand dat ik ooit had gezien. Ook het strand van Railey Beach is echt prachtig.

Railey Beach

Railey Beach heeft niet het fijnste strand om op te liggen, maar de omgeving is adembenemend mooi. Het strand is hard en ligt vol met kleine en grote stenen en er liepen heel veel krabbetjes. Als je het water inloopt zijn waterschoenen geen overbodige luxe. In het water liggen op de bodem veel stenen waarvan ook scherpe. Omdat je ze niet zo goed kunt zien kun je makkelijk je voeten openhalen aan de scherpe randjes. Achter het strand is een smal straatje met allemaal restaurantjes. Dit had een leuk straatje kunnen zijn, maar er ligt overal afval en rommel op de grond.

We hadden zo genoten van deze dag, dat we de volgende dag weer terug gingen naar Railey Beach. Dit keer huurden we voor twee uur een kano, zodat we de omgeving van het water verder konden verkennen. We kanoden langs verschillende eilandjes en door grotten, wat was het hier fantastisch mooi.

22/11/2015

Rainbow Bungalows Ban Kai, Koh Phangan

De vorige keer dat we in Thailand waren hadden we een ontzettend leuke tijd gehad bij Rainbow Bungalows in Ban Kai. Hoite was daar voor onze tijd ook al een paar keer geweest. Dus we konden niet wachten om er weer naar toe te gaan. Bij aankomst bij de bungalows op Koh Phangan bleken de twee eigenaren Martin en Noi ziek te zijn. Omdat alle bungalows nog leeg waren hadden ze alles gesloten. We hadden ons jzo ontzettend verheugd op deze accommodatie en het daarbij behorende restaurant. Noi was namelijk een ontzettende goede kok.

De eerste avond moesten we dus op zoek naar en ander restaurant waar we wat konden eten. Over het strand liepen we naar de naast liggende accommodaties en het viel ons op dat niet alleen Rainbow bungalows er verlaten bij lagen maar ook de naastliggende accomodaties. Dat was de vorige keer wel anders, toen bruiste het hier van de vele backpackers. Ook onze bungalow voelde anders. De vorige keer reisden we budget en was de bungalow hier een verademing. Dit keer hadden we vele betere accommodaties geboekt en daarbij vergeleken waren deze bungalows erg simpel. Maar de omgeving was hetzelfde en die was nog steeds erg mooi.

Full Moon Party

De eerste twee dagen regende het de hele dag, dus hebben we niet veel kunnen doen. Wel kwamen er elke dag meer mensen aan, omdat de 24e naderde waarop de Full Moon Party plaats zou vinden, daar komen elke maand veel toeristen op af. We maakten kennis met Andreas uit Duitsland en met Maria en Katie uit Schotland. Met hen hebben we gezellig zitten kaarten en op de 24e zijn we met zijn vijven naar HaadRin gegaan waar de Full Moon party op het strand plaats vond. De vorige keer hadden we een super leuke avond en ook dit keer was de avond erg geslaagd.

Helaas vertrok iedereen de vrijdag na de Full Moon Party alweer en bleven we weer alleen achter. Het weer was inmiddels wel beter geworden, dus we genoten van het niks doen en het strand. Om ook nog wat in beweging te blijven zijn we één keer van Ban Kai naar Haadrin gelopen over het strand. Bij eb kun je over het strand lopen, bij vloed komen hele stukken strand onder water te zijn en gaat dat niet meer. Het was een hele mooie wandeling op de heenweg. De terugweg hebben we een tuktuk genomen, omdat we op de heenweg al op sommige stukken flink door het water moesten in verband met de opkomende vloed.

Laatste dagen Koh Phangan

Na een paar dagen strand zat ik helemaal onder de grote rode bulten wat zandvlooien beten bleken te zijn. Dat bedierf een beetje de strandpret, omdat die bulten niet alleen lelijk waren maar ook ontzettend jeukte. Ook het restaurant was weer gesloten en er was niemand meer voor de gezelligheid, dus besloten we om twee dagen eerder dan gepland door te reizen. De laatste dag hadden we nog mooi weer en toen was het tijd om naar Koh Samui te gaan. Waar we de vorige keer zeiden, tot de volgende keer, dachten we nu dat we niet snel weer terug zouden komen op Koh Phangan.

02/12/2015

Chaweng Beach, Koh Samui

Op Koh Samui hadden we een prachtige bungalow aan Chaweng Beach geboekt. Het was en soort bungalow park aan het strand. Het was een ontzettend mooie en fijne accommodatie, met een enorm ruime kamer. In tegenstelling tot Koh Phangan genoten we hier van alles. Er was wat meer leven in de brouwerij, de accommodatie was mooi, het strand was heerlijk, dus we genoten weer volop. De keuze om eerder hier naar toe te gaan was goed geweest. We hadden redelijk weer met af en toe een enorme regenbui.

Chaweng leefde van de gezelligheid, vele restaurantjes, winkeltjes en massage salons. Ook was er een gezellige foodcourt met allemaal kraampjes waar je iets kon bestellen en dan gewoon ergens aan tafel kon gaan zitten. Bij elk kraampje kon je iets bestellen van vis tot rijst, van fruit tot groenten. Het werd dan voor je klaar gemaakt en naar jouw tafel gebracht. Het kostte bijna niks en het smaakte heerlijk.

De laatste 2 dagen regende het de hele dag door, dus we konden weinig doen. Gelukkig hadden we een heerlijke kamer en konden we in de buurt genieten van een extra lange massage. Na vijf dagen op Koh Samui zat onze vakantie er helaas weer bijna op. Koh Samui was ons 100% meegevallen, we hadden verwacht dat het eiland inmiddels wel verpest zou zijn de het massatoerisme en we dachten dat het vooral een familie bestemming was, maar wij als koppel hebben ons hier ook perfect vermaakt, beter dan op Koh Phangan waar het uitgestorven was.

06/12/2015

Bangkok

Op mijn verjaardag vlogen we van Koh Samui terug naar Bangkok voor de laatste 4 dagen van onze vakantie. Koh Samui heeft echt de meest mooie luchthaven die we ooit hebben gezien. Alles was gewoon buiten en bij de wachtruimte bij de gate was een overkapping waardoor je bij eventuele regen wel droog kon staan. Ook kon je onbeperkt eten en drinken pakken, dit was een service van Bangkok Airways.

We hadden dit keer in Bangkok een hotel geboekt aan Khao San Road, zodat we niet voor alles een taxi of tuktuk nodig hadden. De kamer die we kregen bij aankomst was klein, maar dat wisten we van tevoren. Wat we niet wisten, was dat de kamer ontzettend smerig zou zijn. Dat was even slikken. De volgende dag ging Hoite hiervoor naar de receptie gegaan en gelukkig begreep de manager het en kregen we een nieuwe gerenoveerde kamer. Deze kamer was ruimer was maar vooral veel schoner.

Nadat we alle spullen in onze kamer hadden gezet pakten we de boot naar Asiatique The Riverfront te gaan. Asiatique is een groot openluchtwinkelcentrum en zit in de voormalige dokken van de East Asiatic Company. Het winkelcentrum kijkt uit op de Chao Phraya River. In het winkelcentrum zijn ook vele restaurantjes. Op Koh Phangan hadden ze ons dit aangeraden. Uiteindelijk zijn we bij een Japans restaurant terecht gekomen waar we op zijn Japans hebben gefondued. Het eten was apart, maar vooral leuk, dus het was een perfecte verjaardagsmaaltijd.

Fietstour Co van kessel

De vorige keer dat we in Bangkok waren hadden we geen tijd voor een fietstour bij Co van Kessel. Dit keer stond het bovenaan ons lijstje. Daarom hadden we de tour al vooraf geboekt. Co van Kessel was een Nederlander die ruim 30 jaar geleden fietstours is gaan aanbieden in Bangkok. Hiermee is hij erg groot geworden en velen hebben hem nagedaan. In 2012 is Co van Kessel helaas overleden, maar zijn bedrijf is niet gestopt en loopt nog steeds goed.

Met de boot moesten we naar een ander deel van de stad en daar ontmoetten we onze twee gidsen Amy en Sandra, twee leuke Thaise meiden. De rest van de groep was er natuurlijk ook. De fietstour duurde 3 uur en we hebben door de drukste, smalste en leukste straten van Bangkok gereden. We reden door huizen heen, over de grote weg, over markten en door winkels. Het was een zeer geslaagde dag en we hebben veel gezien wat we nog niet hadden gezien in Bangkok.

De laatste dag in Bangkok hebben we nog een tuktuk gehuurd voor een paar uurtjes om in de buurt nog wat bezienswaardigheden langs te gaan. Het blijft een indrukwekkende stad, het is altijd en een genot om in Bangkok te zijn. Het zat het er toen weer op. We hebben een heerlijke vakantie gehad, ondanks dat we meer van reizen houden dan van vakantie. Het was een heerlijke vakantie, ondanks dat we meer van reizen dan vakantie houden. De volgende keer wordt het weer een reis.